Ładowanie samochodów elektrycznych
- Od czego zależy czas ładowania samochodów elektrycznych?
Czas ładowania samochodów elektrycznych zależy od trzech parametrów.Mocy ładowarki ,pojemności akumulatorów i mocy przetwornicy zainstalowanej w samochodzie. - Jaki jest podstawowy podział stacji ładowania
Stacje dzielą się na stacje ładowania prądem przemiennym AC I prądem stałym DC - Na czym polega róznica między ładowaniem prądem przemiennym AC a prądem stałym DC
Ładowanie przy pomocy ładowarki AC odbywa sie po przez przetwornicę zainstalowaną w samochodzie i to jej moc okresla szybkość ładowania akumulatorów trakcyjnych.
Natomiast stacje ładowania DC ładują bezspośrednio baterie znajdujące się w aucie i wykorzystuje całą swoją moc.Ładowanie odbywa sie do poziomu 80 % pojemności baterii - Jak wygląda podział ładowarek ze względu na szybkość ładowania
Wolne AC do 7 kW , przyspieszone AC do 43 kW szybkie DC 50 -150 kW i High Power 175-350 kW - Struktura stacji ładowania
Ładowanie samochodów elektrycznych w 80% odbywa sie przy wykorzystaniu wolnych AC i przyspieszonych DC stacji ładowania w domu,pracy sklepach i parkingach.
Pozostałe 20 % sesji ładowania realizowane jest na szybkich stacjach ładowania DC
Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych-podstawowe definicje
- Co to jest punkt ładowania
Punkt ładowania Ustawa, która weszła w życie 22/02/2018 Jest podstawowym aktem prawnym regulującym kwestie budowy stacji ładowania samochodów elektrycznych w Polsce Urządzenie umożliwiające ładowanie pojedynczego pojazdu elektrycznego, pojazdu hybrydowego i autobusu zeroemisyjnego oraz miejsce, w k tórym wymienia się lub ładuje akumulator służący do napędu tego pojazdu (art. 2, pkt 17 Ustawy - Co to jest punkt ładowania o normalnej mocy
- Punkt ładowania o normalnej mocy
Punkt ładowania o mocy ≤ 22 kW, z wyłączeniem urządzeń o mocy ≤ 3,7 kW zainstalowanych w miejscach innych niż ogólnodostępne stacje ładowania, w szczególności w budynkach mieszkalnych (art. 2, pkt 18 Ustawy) - Punkt ładowania o dużej mocy
Punkt ładowania o mocy większej niż 22 kW (art. 2, pkt 19 Ustawy)
- Punkt ładowania o normalnej mocy
- Co to jest stacja ładowania
Urządzenie budowlane obejmujące punkt ładowania o normalnej mocy lub punkt ładowania o dużej mocy, związane z obiektem budowlanym,
Wolnostojący obiekt budowlany z zainstalowanym co najmniej jednym punktem ładowania o norm alnej mocy lub punktem ładowania o dużej mocy Wyposażone w oprogramowanie umożliwiające świadczenie usług ładowania wraz ze stanowiskiem postojowym oraz – w przypadku, gdy stacja ładowania jest podłączona do sieci dystrybucyjnej – instalację prowadzącą od punktu ładowania do przyłącza elektroenergetycznego (art. 2, pkt 27 Ustawy) - Czym zajmuje się i jakie są obowiązki operatora ogólnodostepnej stacji ładowania
Odpowiada za: budowę, zarządzanie, bezpieczeństwo funkcjonowania, eksploatację, konserwację i remonty ogólnodostępnej stacji ładowania (art. 2, pkt 7 Ustawy) Ponosi odpowiedzialność za szkody
powstałe w związku z niespełnieniem przez ogólnodostępną stację ładowania wymagań technicznych na zasadzie ryzyka (art. 5 Ustawy) - Czym zajmuje sie i jakie są obowiązki dostawcy usługi ładowania
Świadczy usługę ładowania obejmującą ładowanie oraz zapewnienie możliwości korzystania z infrastruktury stacji ładowania na potrzeby ładowania (art. 3, ust. 2, pkt 2 Ustawy). Prowadzi rozliczenia z użytkownikami pojazdów korzystającymi z jego usług w danej stacji ładowania Udostępnia na swojej stronie internetowej informacje o cenie usługi ładowania i warunkach jej świadczenia (art. 3, ust. 2, pkt 3 Ustawy) - Jak ustawa dzieli infrastrukture
Ustawa: dzieli infrastrukturę na:
- Stacje ładowania stanowiące urządzenia związane z obiektami budowlanymi , które najczęściej są instalowane na ścianach budynków, w tym w garażach
- Stacje ładowania o charakterze wolnostojącym , przybierające formę tzw. słupków
- Jak ustawa wyróżnia stacje
Stacje ładowania o charakterze ogólnodostępnym Stacje, do których dostęp nie jest nieograniczony - Jaka jest definicja ogólnodostepnej stacji ładowania
Stacja ładowania dostępna na zasadach równoprawnego traktowania dla każdego posiadacza pojazdu elektrycznego i pojazdu hybrydowego (art. 2, pkt 6 Ustawy)
Proces budowy stacji ładowania samochodów elektrycznych
- Czy budowa stacji ładowania wymaga uzyskania pozwolenia na budowę
Budowa zarówno stacji ładowania, jak i punktów ładowania, w rozumieniu Ustawy, co do zasady nie wymaga uzyskania pozwolenia na budowę (art. 29, ust. 1, pkt 8a Prawa budowlanego) - Czy budowa stacji ładowania wymaga zgłoszenia budowy stacji ładowania
Tak wymaga Zgłoszenia budowy stacji ładowania do organu administracji architektoniczno-budowlanej (art. 30, ust. 1, pkt 1a Prawa budowlanego) lub Sporządzenia planu sytuacyjnego na kopii aktualnej mapy zasadniczej lub mapy jednostkowej przyjętej do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego (art. 29a, ust. 1 Prawa budowlanego) - W jaki spsób mozna przyłączyć stacje ładowanoa
Stacje ładowania można przyłączyć do istniejącej już wewnetrznej sieci elektroenergetycznej.
Lub
Przyłączyć stacje ładowania do elektroenergetycznej sieci dystrybucyjnej OSD. - Czy do sprzedaży usługi ładowania samochodów elektrycznych wymagana jest koncesja
Koncesja nie jest wymagana gdyż Ładowanie w punkcie ładowania nie stanowi sprzedaży energii elektrycznej - Pytanie Kiedy konieczne jest wykonanie badań technicznych przez UDT
Przed oddaniem stacji do eksploatacji Każdorazowo w przypadku naprawy lub modernizacji stacji.
Udogodnienia i zachety dla posiadaczy samochodów elektrycznych
- Jakie są zachęty finansowe i podatkowe dla osób dycydujących się nanbyć auto elektryczne lub hybrydowe plug-in
- AKCYZA DO 01/01/2021
Zwolnienie BEV i pojazdów napędzanych wodorem
Zwolnienie PHEV (o poj. silnika spalinowego do 2000 cm 3 - PODATEK PIT/CIT
Odpis z tytułu zużycia samochodu osobowego będącego BEV stanowi koszt uzyskania przychodu do wartości nieprzekraczającej 30 tys. euro (pozostałe pojazdy do 20 tys. euro)
- AKCYZA DO 01/01/2021
- Jakie są przywileje dla posiadaczy samochodów elektrycznych
- Parkowanie - Samochody elektryczne BEV zwolnione są z opłat za postój na drogach publicznych w strefie płatnego parkowania
- Wyznacza stanowiska postojowe przy ogólnodostępnych stacjach ładowania – BEV i PHEV mogą korzystać z tych miejsc wyłącznie podczas ładowania Ponadto Może wyznaczyć miejsca parkingowe dla BEV, PHEV i pojazdów napędzanych CNG/LNG również poza ogólnodostępnymi stacjami ładowania w celu promocji pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi
- Buspasy - DO 01/01/2026 Dopuszcza się poruszanie pojazdów elektrycznych BEV Zarządca drogi może uzależnić poruszanie się pojazdów BEV po buspasach od liczby osób w pojeździe
Nieograniczony darmowy wjazd do Stref Niskoemisyjnego Transportu ustanawianych w centrach miast.